Zabawa klockami to świetna rozrywka, która przy okazji wpływa pozytywnie na rozwój dziecka. Samodzielne tworzenie budowli daje ogromne pole do popisu dla wyobraźni, a także wspiera zdolności motoryczne. Ważne jest jednak, żeby dobrze dobrać klocki do wieku i umiejętności dziecka – wówczas nie tylko dobrze spełnią swoją funkcję, ale będą też bezpieczne. Jak zatem to zrobić?
Pierwsze klocki – lekkie i duże
Momentem, kiedy warto podarować dziecku pierwsze klocki, jest ukończenie przez niego pierwszego roku życia. Dlaczego? Maluch będzie umieć już wówczas dobrze utrzymać w ręku elementy zestawu, a także – w pewnym stopniu – dopasowywać je do siebie. Nie można oczywiście oczekiwać, że pociecha z miejsca zbuduje dom czy wymyślny zamek. Na początek, dziecko powinno nauczyć się układać klocki jeden na drugim, tworząc jak najwyższe piętra. Może się też okazać, że sama zabawa z klockami nie będzie dla dziecka tak interesująca, jak burzenie zbudowanych przez rodziców budowli. Jest to zupełnie naturalne, trzeba tylko pamiętać, że w tym wieku dzieci często wkładają przedmioty do buzi oraz używają ich w niewłaściwy sposób. Jakie klocki dla dzieci w tym wieku będą odpowiednie? Na tyle duże, że maluch nie będzie w stanie ich połknąć, dość lekkie (nie zrobi sobie krzywdy, rzucając nimi) oraz o gładkich krawędziach (nie skaleczy się).
Różne kształty i kolory – różnorodność
Wraz z rozwojem dziecka można proponować mu inne rodzaje klocków, które będą stymulować go na różne sposoby i prawdziwie pobudzą kreatywność. Mogą być to np. klocki drewniane dla dzieci, tzw. jeżyki lub listki o fantazyjnych kształtach. Różne faktury są bardzo ważne również dla właściwego rozwoju integracji sensorycznej oraz tzw. motoryki małej. Przy pomocy takich klocków można zbudować przeróżne budowle, nawet własne samochodziki. Zabawa takimi klockami z pewnością zajmie malucha na długi czas, a spod jego ręki będą wychodzić coraz to bardziej wymyślne kształty, co jest najlepszym dowodem na ich skuteczność w rozwijaniu wyobraźni i kreatywności. Dobrze też, żeby klocki posiadały jak najwięcej kolorów – są wtedy bardziej atrakcyjne dla dziecka oraz mogą służyć nauce odróżniania poszczególnych barw. Tego typu klocki są najczęściej dedykowane trzylatkom i starszym dzieciom.
Klocki drewniane – czy to dobry pomysł?
Najczęściej wybieranymi przez rodziców klockami są te wykonane z tworzywa sztucznego, które są bardzo lekkie, kolorowe i bezpieczne. Wszystkie klocki, które posiadamy w naszym sklepie, są nietoksyczne oraz bardzo trwałe. Przeszły szereg testów potwierdzających ich bezpieczeństwo w kontakcie z najmłodszymi. Innym materiałem, wykorzystywanym do produkcji klocków jest oczywiście drewno. Jakie klocki drewniane dla dzieci będą najlepsze? Ciekawe są np. klocki z namalowanymi historiami obrazkowymi, które przy okazji pełnią funkcję puzzli. Klocki z drewna sprawdzają się również jako choćby sortery kształtów, które są uwielbiane przez maluchy. Drewniane klocki są cenione przez rodziców za ich ekologiczność, w przypadku maluchów trzeba być jednak dość ostrożnym: są cięższe od tych wykonanych z tworzywa sztucznego i dziecko przez przypadek może nabić sobie nimi guza.
Zestawy tematyczne nie tylko dla starszaków
Tradycyjne klocki, które wymagają mozolnego budowania, składające się z niewielkiej ilości elementów, to dobry pomysł na początek przygody z klockami. Im dziecko staje się bardziej zaangażowane w taki rodzaj zabawy, dobrze proponować mu coraz to nowe rozwiązania. Świetnie sprawdzają się tu zestawy klocków. Można przy ich wykorzystaniu nie tylko zbudować ciekawe budowle, ale nawet całe trasy czy miasteczka. Dzieciom przypadną do gustu też klocki tematyczne, które zawierają zestaw określonych części potrzebnych do stworzenia konkretnego przedmiotu, np. samochodu czy helikoptera. Zabawa takimi klockami będzie ważna nie tylko dla kreatywności, ale też nauki precyzji oraz logicznego myślenia. Na pewno warto proponować dzieciom wciąż nowe zestawy i klocki, dbając o ich świetną zabawę i prawidłowy rozwój. Tym bardziej że w naszym sklepie można znaleźć ich naprawdę duży wybór.